Vier NTGent-voorstellingen verkozen tot beste van het… | NTGent
A83 A9007 1 COLLAGE 2

Vier NTGent-voorstellingen verkozen tot beste van het seizoen in België en Nederland

| 10 juli 2024
NTGent maakt zijn reputatie als producent van uitstekend theater opnieuw waar. Niet één, niet twee, niet drie, maar vier voorstellingen van het Gentse stadstheater zijn geselecteerd voor de Theaterfestivals in België en Nederland. Princess Isatu Hassan Bangura maakt kans op een Theo d'Or, de meest prestigieuze theaterprijs bij onze noorderburen.

Voor het Belgisch Theaterfestival, van 5 tot 15 september in Antwerpen, selecteert een professionele jury elk jaar de beste voorstellingen van het afgelopen seizoen. Tussen de uitverkoren voorstellingen staan maar liefst drie NTGent-producties, allemaal opnieuw te zien in onze zalen tijdens het nieuwe seizoen.

Gruis / aan de twijfel  van Jesse Vandamme en Werktoneel wordt geroemd als "een van de meest prangende voorstellingen van afgelopen seizoen":

"Soms gebeurt het dus. Soms komt alles op scène zo mooi bijeen dat het theater zelf de grauwheid kleur geeft: het ingenieuze beeld, het klankdecor, de intelligente regie én het voortreffelijke spel van alle vier de spelers."

⭐ Ook Elektra Unbound  van huismaker Luanda Casella is geselecteerd. Met haar derde voorstelling bij NTGent, binnenkort te zien op de Biënnale van Venetië, maakte Casella in januari de sprong naar de grote zaal. "En hoe!", schrijft de jury:

"Twee jaar na de zaak-Fabre maakt Casella op groteske wijze komaf met het geniale kunstenaarsmodel dat zolang dominant was op onze podia (...) In haar retestrakke tekst integreert Casella slinkse maatschappijkritiek over hoe we in deze narcistische Tiktok-tijden allemaal onze wannabe-trauma’s exploiteren voor aandacht."

⭐ De monoloog SERDI  van huismaker Lara Staal, een biografische monoloog van de Gentse acteur en beatboxer Serdi Faki Alici, overtuigde de jury eveneens:

"Als Serdi Faki Alici in deze voorstelling zijn laatste zinnen heeft geslaakt, zijn laatste beat door de micro heeft gespuwd, is het moeilijk te blijven zitten. Spontaan veer je op om te applaudisseren om zoveel ongeremde branie, om zo’n krachtige uithaal na zo’n ingewikkeld leven."

⭐ Ten slotte staat ook Thanks for Being Here  van Ontroerend Goed, artist in residence bij NTGent, op het Belgisch Theaterfestival. De warme ode aan het publiek is geselecteerd door de Gentse Wijkjury, een groep inwoners van verschillende leeftijden en achtergronden die eerder niet of nauwelijks in contact kwamen met theater.

5 A83 A9008

Al langer dan vandaag maken de producties van NTGent ook in het buitenland indruk

⭐ De jury van het Theaterfestival in Nederland, van 5 tot 15 september in Amsterdam, verkoos Antigone in de Amazone van huismaker Milo Rau tot een van de elf meest indrukwekkende voorstellingen van seizoen 23-24. "Even radicaal als onontkoombaar politiek theater", aldus het juryrapport:

"Het is een ontmoeting van twee werelden: tussen het Westen en het Globale Zuiden, tussen de machtige neoliberale machine en inheemse landlozen, tussen fictieve en werkelijke tragedie. Indrukwekkend zijn de ijzingwekkende prestaties van de inheemse actievoerders op beeld.” 

⭐ Ook geselecteerd in Nederland: De Waarheidscommissie van artist in residence Action Zoo Humain, een uitdagend stuk dat aandacht vraagt voor de onderbelichte, koloniale erfenis van de 'human zoos'.

⭐ Voor de NTGent-voorstelling Great Apes of the West Coast ten slotte is acteur en theatermaker Princess Isatu Hassan Bangura genomineerd voor de Theo d'Or voor meest grensverleggende podiumprestatie. De Theo d'Or is met voorsprong de meest prestigieuze theaterprijs in Nederland. Bangura, al jaren verbonden aan NTGent, wordt bij onze noorderburen beschouwd als een van de grootste talenten in het theater en wordt door de jury van de award geprezen om haar grensverleggende gave "om een compleet universum op te bouwen":

Sinds ze op dertienjarige leeftijd is gemigreerd uit Sierra Leone naar Nederland, heeft Bangura steeds antwoord moeten geven op diezelfde vragen: wie ben je? Nee, maar waar kom je écht vandaan. Met die focus op het individuele verhaal rekent Bangura af. ‘Fuck identity!’ roept ze uit in deze bezwerende performance. (...) Anders dan typisch Westerse speltradities, is Bangura’s spel meerduidig en associatief. “

Voorbij de ­waanzin wacht de zachtheid Tot het aan de binnenkant blijft plakken Alles zit nog vol met toekomst Met gesloten ogen kan je zien wie je wil Alleen de mens kan fantaseren