De Standaard - "Peperdure energie bedreigt werking… | NTGent

De Standaard - "Peperdure energie bedreigt werking cultuurhuizen"

| 16 September 2022
De cultuursector ziet met een bang hart de winter tegemoet, nu de energieprijzen de pan uit swingen. Ook de stijgende loonkosten en wisselvallige publieksopkomst zetten druk op de ketel.

1,47 miljoen euro. Naar schatting wordt dat de eindafrekening voor gas en elektriciteit bij Opera Ballet Vlaanderen, bijna een viervoud ten opzichte van 2019. Met vier vestigingen - de opera's van Gent en Antwerpen, de balletstudio's op het Eilandje en een groot decor­atelier - is er geen ontsnappen aan. 'Het huis davert op zijn grondvesten', zegt algemeen directeur Jan Raes. 'Door onze verouderde verwarmingsinstallaties lossen we ­helaas weinig op door de thermostaat wat lager te zetten. Ballet­dansers die zes dagen op zeven ­trainen kun je ook niet in de kou zetten, dan scheuren hun spieren.'

Ook elders horen we hallucinante bedragen: Sportpaleis Group verwacht 2 miljoen euro ­extra kosten, bij NTGent lopen de maandelijkse facturen op tot 22.000 euro en de Koninklijke ­Musea voor Schone Kunsten van België zijn koploper met een voorziene factuur van 4,5 miljoen euro.

Beyond madness, tenderness awaits Until it holds from the inside Only humans can fantasise With closed eyes, you can see whomever you’d like There's all that future, still